fbpx

En nyt perusta näkemyksiäni mihinkään tutkimukseen, omaan pitkäaikaiseen yli 40 vuoden työelämäkokemukseen vain. Siis hyvä yhteishenki on työpaikalla yksi tärkeimmistä tekijöistä, jolla mahdollistetaan rento työilmapiiri ja annetaan parempi mahdollisuus tulokselliseen toimintaan. Tämä sama tekijä, hyvä yhteishenki, löytyy työpaikalta, urheilujoukkueesta, perhepiiristä ja ulottuu myös asiakkaisiin. Miten hyvä yhteishenki sitten syntyy? Esimies, johtaja, joukkueen kapteeni tai yrityksen omistaja on esimerkki muulle porukalle. Omalla esimerkillä vaikutetaan moneen asiaan, myös työilmapiiriin.

Eihän pomo yksin pysty ihmeisiin!

Koko henkilöstöllä, eli  jokaisella meistä, on henkilökohtainen vastuu yhteisöllisyyden ja hyvän työilmapiirin luomisessa. Eikä se tarkoita pelkästään sitä, että on hauskaa pitkin päivää. Hyvän työilmapiirin luominen lähtee vastuullisuudesta ja lojaalisuudesta työyhteisöä kohtaan. Avoimmuus, luotettavuus, omista töistä huolehtiminen ja tarvittaessa kaverin auttaminen ovat hyviä peruskiviä. Myös erilaisuuden sietäminen ja maltillisuus ovat joskus tarvittavia hyveitä. Kun tähän lisätään sitten yrityksen muut peruskivet eli suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus, selkeät toimenkuvat ja toimivat järjestelmät pitäisi pelin kulkea ja tulosta tulla. Eikö niin, kokonaisuus ratkaisee!

Miltä me näytämme asiakkaan silmissä?

Viittasin jo alussa myös asiakkuuksiin. Parhaimmillaan hyvä työilmapiiri välittyy asiakkaisiin palvelu- tai yhteistyötilanteissa. Hyvä henkilökohtainen palvelu, laajempi kumppanuus ja yhdessä tekeminen lisää luottamusta sekä yhteistyön jatkuvuutta. Jokainen meistä voi olla esimerkki, innostaja ja kehittäjä. Hyvä kumppani.

Näissä merkeissä marraskuun harmaassa kohti valoa!

Seppo Kaatranen

Share This